Kvalitetssikring af fysisk studiemiljø
På instituttet arbejder vi løbende med at sikre et godt studiemiljø for dig som studerende. Som en del af det arbejde har instituttet fulgt op på de udfordringer eller ønsker, som er fremkommet vedr. de fysiske studiemiljø gennem de studerendes semester- eller studiemiljøevalueringer.
Campus Service (CAS) arbejder med at sikre optimale fysiske rammer (både indenfor og udenfor) på universitetets tre campusser. CAS har derfor en helt central rolle i udviklingen af et godt fysisk studiemiljø på Aalborg Universitet. Mens IT Support (ITS) tager sig af IT-problemer. CAS og ITS laver årligt en oversigt over de seneste forbedringer af det fysiske studiemiljø på AAU. Årsrapporterne kan tilgås nederst på siden.
Mindre fejl og mangler i det fysiske studiemiljø kan indberettes via AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app.
Nedenfor ses en oversigt over ønsker til det fysiske studiemiljø samt opfølgning herpå for seneste opgjorte år.
Opfølgning på fysisk studiemiljø
2024
Fælles studiemiljø i Fibigerstræde 1, 2, 4 og 11
Som følge af nødvendige besparelser har instituttet, ligesom de øvrige institutter på fakultetet, været nødt til at opsige bygninger - i dette tilfælde Fibigerstræde 3 og 5. Som en del af denne proces er instituttet nu forankret i Fibigerstræde 1 og 2.
I forbindelse med denne flytning har instituttet involveret studenterrepræsentanter i dialogen om de nye studenterområder. Vi er bevidste om udfordringen med begrænsede studiearealer på både instituttet og fakultetet som helhed. Derfor vil der især i Fibigerstræde 2, 4 og 11 være fælles studiemiljøarealer. Vi opfordrer derfor til, at I tager aktivt del i brugen af de nye studiemiljøarealer og benytter jer af faciliteterne i Fibigerstræde 2, 4 og 11. Desuden er der netop sket en opgradering af studiearealerne i Fibigerstræde 1.
I forbindelse med fraflytningen af Fibigerstræde 3 er der blevet arbejdet på at finde et nyt sted, hvor I kan afholde bl.a., fredagsbar og faglige og sociale arrangementer. Det nye sociale rum bliver i Fibigerstræde 2, lokale 15. Studenterorganisationerne (HiF og POLIS) på instituttet har været inddraget i denne proces. Det skal medvirke til, at I får de bedst mulige rammer for et godt studiemiljø, så I kan få et tilhørsforhold til de nye studiearealer. Instituttet vil samtidig gøre opmærksom på, at det er et fælles ansvar at opnå et godt studiemiljø.
Studiearbejdspladser
Der er efterspurgt digitale redskaber til booking af grupperum samt i grupperummene. Der er bl.a. efterspurgt et andet digitalt bookingsystem, hvor der kan bookes lokaler på timebasis. Derudover er der efterspurgt skærme i grupperummene. Ønskerne er videreformidlet til IT Service, som har meddelt, at de vil gå i dialog med jer (brugere).
I evalueringen af studiemiljøet er der et ønske om læsepladser ifm. historiestudiets Håndbogsbibliotek. Desværre er der ikke plads til et egentligt håndbogsbibliotek i forbindelse med flytningen/fortætningen. Vi henviser i stedet til de forskellige studiemiljøer, der oprettes i Fibigerstræde 1 og særligt i Fibigerstræde 2, 4 og 11.
Seminarrum
I foråret 2024 vil der, som et forsøg, blive arbejdet på at tilpasse et af seminarrummene i Fibigerstræde 1, så det bedre understøtter gruppearbejde som en del af undervisningen. Dette vil ske i samarbejde med AAU Campus Service.
Der har været enkelte tilbagemeldinger om seminarrummene i Kroghstræde 7, som egentlig var indrettet til ”Active Learning Labs”. Men vi har kunne konstatere, at de ikke fungerer til undervisningen. Campus Service har efter dialog med nogle brugere og instituttet, i december 2023 og januar 2024, tilpasset borde og skærme i lokale 59 og 61.
Endelig er vi opmærksomme på problemerne med indeklimaet på Niels Jernes Vej 08A, hvor nogle studier har haft undervisning, og Campus Service prioriterer at adressere denne problemstilling i løbet af 2024.
Optagelse af forelæsninger
Der har været ønsker om, at forelæsningerne/undervisningen optages. De enkelte undervisere er velkomne til at optage forelæsningen, men der er fra instituttets side ikke en plan om, at det skal være et generelt tilbud. Det må være op til den enkelte underviser.
Indeklima samt temperatur i lokalerne, mangel på strøm
Problemer med indeklimaet er problemer, der bør tages hånd om løbende. Kontakt derfor AAU Building Support, så dette kan udbedres hurtigst muligt.
Instituttet har meldt forbedringsønsker om indeklima, temperatur og mangel på strøm videre til Campus Service, hvor det har været konkretiseret, hvilket lokale der var tale om. Grundet energikrisen sidste vinter (2023) var temperaturen i alle statens bygninger sænket til 19 grader. Temperaturen er igen hævet til 21 grader fra efteråret 2023.
Kantiner og automater
Der har været ønske om opsætning af automater med mad og drikke i instituttets bygninger. Instituttet har ikke ressourcer til at administrere og opsætte sådanne automater. Universitetet henviser til kantinen i Innovate (Thomas Manns Vej 25), som har længere åbningstider end kantinen på Fibigerstræde 15.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Shared study environment at Fibigerstræde 1, 2, 4 og 11
Due to necessary budget cuts, the department, like other departments at the faculty, has had to vacate buildings, in this case Fibigerstræde 3 and 5. As part of this process, the department is now placed in Fibigerstræde 1 and 2.
In connection with the relocation, the department has involved student representatives in the dialogue concerning the new study environment. We are aware of the challenge of limited study environment areas both at the department and the faculty as a whole. Therefore, there will be shared study environment areas especially in Fibigerstræde 2, 4, and 11. We encourage you to actively participate in the use of the new study environment areas and to use the facilities in Fibigerstræde 2, 4, and 11. Furthermore, there has just been an upgrade of the study areas in Fibigerstræde 1.
As part of vacating Fibigerstræde 3, a new place where you can hold various events such as Friday bars and academic/social events, has been found in Fibigerstræde 2, room 15. Student organizations (HiF and POLIS) have been involved in this process to ensure that you would get the best possible setting for a good study environment, enabling you to feel connected to the new study areas. The department will also emphasize that achieving a good study environment is a shared responsibility.
Study Workplaces
Digital tools for booking group rooms and within the group rooms have been requested. There has been a request for a different digital booking system, allowing room bookings on an hourly basis. Additionally, screens in the group rooms have been requested. These requests have been forwarded to IT Service, who have stated they will engage in dialogue with you (the users).
In the evaluation of the study environment, there is a demand for study spaces related to the history department's Handbook Library. Unfortunately, there is no space for an actual handbook library in connection with the relocation. Instead, we refer to the various study environments being established in Fibigerstræde 1 and especially in Fibigerstræde 2, 4, and 11.
Seminar Rooms
In the spring of 2024, as an experiment, efforts will be made to adapt one of the seminar rooms in Fibigerstræde 1 to better support group work as part of the teaching. This will be done in collaboration with AAU Campus Service.
There has been some feedback regarding the seminar rooms in Kroghstræde 7, which were originally designed as "Active Learning Labs." However, we have found that they do not function well for teaching purposes. After dialogue with some users and the department Campus Service has adjusted tables and screens in rooms 59 and 61 in December 2023 and January 2024.
Finally, we are aware of the indoor climate issues at Niels Jernes Vej 08A, where some classes have taken place, and Campus Service prioritizes addressing this issue during 2024.
Recording of Lectures
There have been requests for lectures/classes to be recorded. Individual lecturers are welcome to record the classes, but there is no plan from the department's side to make it a general offer. It will be up to each instructor.
Indoor Climate and Room Temperature, Lack of Power
Indoor climate problems are issues that should be addressed continuously. Therefore, contact AAU Building Support so this can be rectified as soon as possible.
The department has forwarded improvement requests regarding indoor climate, temperature, and lack of power to Campus Service, specifying which rooms were affected. Due to the energy crisis last winter (2023), the temperature in all state buildings was lowered to 19 degrees. The temperature has been raised back to 21 degrees since autumn 2023.
Cafeterias and Vending Machines
There has been a desire to install vending machines for food and drinks in the department's buildings. The department does not have resources to manage and install such vending machines. The university refers to the cafeteria in Innovate (Thomas Manns Vej 25), which has longer opening hours than the cafeteria at Fibigerstræde 15.
General Comments on Rooms
This year, there have been many requests and challenges regarding the physical study environment, where it is not specified which address it regards. The department encourages students to continuously report specific errors and deficiencies to AAU’s Building Support or via the AAU Building Support app, so they can be addressed in the respective semesters. If minor errors and deficiencies are reported in the study environment evaluations, the department encourages students to be more specific in their comments for example by specifying the room and address in order to facilitate action.
I foråret 2023 blev der afholdt en workshop om studiemiljø i København med prodekanen. Denne workshop er et udtryk for vores opmærksomhed på at opretholde et godt studiemiljø på vores campus i København. I den forbindelse er der udarbejdet en helhedsplan for studiearealerne i København, som også tager højde for den nødvendige fortætning på campus.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
In spring 2023, a workshop on the study environment was held in Copenhagen with the Vice-Dean. This workshop is an expression of our attention to maintaining a good study environment on our campus in Copenhagen. In this context, a comprehensive plan for study environment areas in Copenhagen has been developed, which also takes into account the necessary densification on campus.
General Comments on Rooms
This year, there have been many requests and challenges regarding the physical study environment, where it is not specified which address and room are involved. The department encourages students to continuously report specific errors and deficiencies to AAU’s Building Support or via the AAU Building Support app, so they can be addressed in the respective semesters. If minor errors and deficiencies are reported in the study environment evaluations, the department encourages students to be more specific in their comments, for example, by specifying the room and address, to facilitate action.
2023
Auditorium
I år har der været et ønske om bedre plads i auditorierne, samme ønske blev meldt ind i studiemiljøevalueringerne i 2020. Dette ønske imødekommes ikke på nuværende tidspunkt, da Campus Service i 2020 har vurderet, at pladsen i auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Der har yderligere været meldt ind, at der ønskes nye mikrofoner i auditorium A på Fibigerstræde 15. Dette er indmeldt til ITS. IT’S tilbagemelding er, at ønsket ikke er imødekommet, da det ikke har været tydeligt for ITS, om det drejede sig om Fibigerstræde 15 eller Fibigerstræde 16.
Belysning og strøm
Der har været udfordringer med manglende strøm i bordene og defekt belysning i lokale 31 på Fibigerstræde 1 samt defekt belysning i lokale 0.02 på Niels Jernes Vej 8A. Disse udfordringer er Campus Service blevet orienteret om via Building Support. Campus Service tilbagemelder, at strøm og lys er tilkoblet.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Indeklima og støjgener
Der har været indmeldt udfordringer med indeklima på:
- Kroghsstræde 7 lokale 59 og 61
- Fibigerstræde 3 lokale 31, 35 og 37
- Fibigerstræde 5 lokale 33
- Fibigerstræde 15 auditorium A, B og C
Det er indmeldt til Campus Service via Building Support. Campus Service meddeler, at alt er tilkoblet i lokalerne, men et opmærksomhedspunkt er, at ventilationen i bygningerne er manuel og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne. I auditorium styres ventilation centralt fra, men der er ikke køle anlæg, så der skal suppleres med åbne vinduer på varme dage.
Støjgener har været et problem på Kroghsstræde 7 lokale 59. Campus Service arbejder med at forbedre akustikken i lokalet for at reducere støjgener.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Studiearbejdspladser herunder grupperum
En udfordring i studiemiljøevalueringerne på tværs af Instituttets uddannelser er, at det er en udfordring med studiearbejdspladser og socialt samvær med undervisning på Fibigerstræde 5. Viceinstitutleder Jan Holm Ingemann og områdeleder Jette Loll Pedersen er opmærksomme på udfordringen, og Instituttet forsøger at minimere brugen af undervisningslokalet på Fibigerstræde 5, da det primært er en administrationsbygning uden studiearbejdspladser. De studerende opfordres til at benyttes fællesarealer på campus til pauser.
Der har generelt været et ønske om renovering af studiearbejdspladser på Fibigerstræde 1 og 3 samt renovering af grupperum på Fibigerstræde 3. Der har yderligere været udfordring med for få grupperum til rådighed. Ønsket og udfordringen kan forhåbentlig imødekommes med Instituttet igangværende proces med Campus Service om studiearbejdspladser herunder forbedring af grupperum.
Med hensyn til booking af grupperum har et ønske været at kunne booke grupperum på semester uden projektskrivning. Booking af gruppe er altid tilgængelig for studerende og kan ansøges om her. Der har desuden været ønske om, at der i bookingsystemet fremgår antal m2 og faciliteter for det pågældende grupperum. For at oplysninger fremgår i bookingsystemet og på sigt er opdateret, er det Instituttets ansvar at udarbejde en liste over grupperum, antal m2 og faciliteter og herefter sende til Campus Service. Denne opgave har Instituttet ikke prioriteret på nuværende tidspunkt.
Der har været ønske om mikrobølgeovn i grupperum. Dette ønske kan ikke imødekommes, da der ikke må være mikrobølgeovn eller elkedel i grupperum. Instituttet henviser til Fibigerstræde 3 lokale 33 eller andre tekøkkener på campus.
Sidst men ikke mindst ønsker studerende at benytte studiearbejdspladser i Centrum bl.a. på Create. Dette var også et ønske i studiemiljøevalueringerne fra 2021. Der er stadigvæk ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer, som hører til andre fakulteter.
Forbedringer i og omkring Fibigerstræde 1 og 3
Instituttet har i samarbejde med Campus Service løbende i 2022 gennemført forbedringer i Fibigerstræde 1 og 3 på baggrund af jeres tilbagemeldinger i studiemiljøevalueringerne. De sidste forbedringer bliver udført i foråret 2023.
I Fibigerstræde 1 er der:
- I nogle nicheområder er der opsat mosvægge for at forbedre akustikken og samtidigt forbedre indeklimaet. Der er yderligere også indsat nyt møblement.
I Fibigerstræde 3 er der:
- I grupperummene malet hvide vægge og en væg med en anden farve. Yderligere er gulvene renset og behandlet, samt der er installeret flere stikkontakter, opsat nye gardiner og bordene er udskiftet til hævesænke borde med en samlet bordplade i en farve.
- I opholdsarealet udenfor det sociale rum indsat 2 runde borde, som erstatter sofaarrangementet samt de to rektanglet borde.
- Ved toiletterne nær seminarrum 37 er vasken udskiftet.
- I det sociale rum er der indsat nye sofaer og barstole, og de to grå lamper er afmonteret.
- I nicheområderne er der bl.a. opsat mosvægge, monteret nye lamper og indsat nye møbler.
- Bestilt oftere tømninger af de centralt placeret skraldespande. Der opsættes derfor ikke flere skraldespande.
Udendørs er der:
- Opsat lyskæde i drivhuset mellem Fibigerstræde 1 og 3.
- Opsat nye havemøbler udenfor Fibigerstræde 3.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Der har været et ønske om at kunne booke grupperum på Campus København.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på GRS har desværre ikke adgang til egne grupperum, men anbefales at orientere sig på intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og Studentertorvet – samt de to kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. sal i bygning A, og der findes der en række mindre kroge etc. rundt omkring, som de studerende kan benytte.
2022
Auditorium
I år har der været et ønske om bedre plads i auditorierne, samme ønske blev meldt ind i studiemiljøevalueringerne i 2020. Dette ønske imødekommes ikke på nuværende tidspunkt, da Campus Service i 2020 har vurderet, at pladsen i auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Der har yderligere været meldt ind, at der ønskes nye mikrofoner i auditorium A på Fibigerstræde 15. Dette er indmeldt til ITS.
Belysning og strøm
Der har været udfordringer med manglende strøm i bordene og defekt belysning i lokale 31 på Fibigerstræde 1 samt defekt belysning i lokale 0.02 på Niels Jerners Vej 8A. Disse udfordringer er Campus Service blevet orienteret om via Building Support. Campus Service tilbagemelder, at strøm og lys er tilkoblet.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Indeklima og støjgener
Der har været indmeldt udfordringer med indeklima på:
- Kroghsstræde 7 lokale 59 og 61
- Fibigerstræde 3 lokale 31, 35 og 37
- Fibigerstræde 5 lokale 33
- Fibigerstræde 15 auditorium A, B og C
Det er indmeldt til Campus Service via Building Support. Campus Service meddeler, at alt er tilkoblet i lokalerne, men et opmærksomhedspunkt er, at ventilationen i bygningerne er manuel og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne. I auditorium styres ventilation centralt fra, men der er ikke køle anlæg, så der skal suppleres med åbne vinduer på varme dage.
Støjgener har været et problem på Kroghsstræde 7 lokale 59. Campus Service arbejder med at forbedre akustikken i lokalet for at reducere støjgener.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Studiearbejdspladser herunder grupperum
En udfordring i studiemiljøevalueringerne på tværs af Instituttets uddannelser er, at det er en udfordring med studiearbejdspladser og socialt samvær med undervisning på Fibigerstræde 5. Viceinstitutleder Jan Holm Ingemann og områdeleder Jette Loll Pedersen er opmærksomme på udfordringen, og Instituttet forsøger at minimere brugen af undervisningslokalet på Fibigerstræde 5, da det primært er en administrationsbygning uden studiearbejdspladser. De studerende opfordres til at benyttes fællesarealer på campus til pauser.
Der har generelt været et ønske om renovering af studiearbejdspladser på Fibigerstræde 1 og 3 samt renovering af grupperum på Fibigerstræde 3. Der har yderligere været udfordring med for få grupperum til rådighed. Ønsket og udfordringen kan forhåbentlig imødekommes med Instituttet igangværende proces med Campus Service om studiearbejdspladser herunder forbedring af grupperum.
Med hensyn til booking af grupperum har et ønske været at kunne booke grupperum på semester uden projektskrivning. Booking af gruppe er altid tilgængelig for studerende og kan ansøges om her. Der har desuden været ønske om, at der i bookingsystemet fremgår antal m2 og faciliteter for det pågældende grupperum. For at oplysninger fremgår i bookingsystemet og på sigt er opdateret, er det Instituttets ansvar at udarbejde en liste over grupperum, antal m2 og faciliteter og herefter sende til Campus Service. Denne opgave har Instituttet ikke prioriteret på nuværende tidspunkt.
Der har været ønske om mikrobølgeovn i grupperum. Dette ønske kan ikke imødekommes, da der ikke må være mikrobølgeovn eller elkedel i grupperum. Instituttet henviser til Fibigerstræde 3 lokale 33 eller andre tekøkkener på campus.
Sidst men ikke mindst ønsker studerende at benytte studiearbejdspladser i Centrum bl.a. på Create. Dette var også et ønske i studiemiljøevalueringerne fra 2021. Der er stadigvæk ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer, som hører til andre fakulteter.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Der har været et ønske om at kunne booke grupperum på Campus København.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på GRS har desværre ikke adgang til egne grupperum, men anbefales at orientere sig på intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og Studentertorvet – samt de to kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. sal i bygning A, og der findes der en række mindre kroge etc. rundt omkring, som de studerende kan benytte.
2021
Indeklima
Der er generelt et ønske om bedre indeklima vedr. regulering af varme og lugtgener i seminarrum og grupperum på Fib 1 og Fib 3. Det er indmeldt i Building Support App’en. Campus Service har kigget på ventilationen og reguleret varmen.
Kantinen
I studiemiljøevalueringerne er der ønske om snack- og kaffeautomater på campus. Mødet imødekommes med det nye kantineudbud, hvor der arbejdes på at skabe bedre muligheder for at købe mad og drikke udenfor kantinens åbningstider.
Seminarrum
Der er et ønske om bedre stole i lokale 35 på Fib 3 lokale. De nuværende stole er nye seminarstole og derfor kan ønsket ikke imødekommes.
Der har været udfordringer med lysindfald/varme i seminarrummene 35 og 33 på Fib 1. Der er sat solfilm på de sydvendte ruder i seminarrummene for at afhjælpe med blænding og varmeindfald.
Studiearbejdspladser
Der har været ønske om flere studiearbejdspladser samt at studerende kunne benytte studiearbejdspladserne i bl.a. Create i Aalborg centrum.
Der er pt. ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer som hører til andre fakulteter.
Yderligere har der været ønsket om mere belysning og ny vægfarve i grupperum på Fib 3, hvilket gennemføres i 10 grupperum. Der var også et ønske om whiteboards i grupperum på Fib 3, dette bliver udført i 2022/2023.
Instituttet er i dialog med Campus Service i forhold til indretning af flere studiearbejdspladser i Fib 1 og 3, herunder muligheden for indretningen af nicheområder. Instituttet afventer Campus Services forslag til potentialer for nye nicheområder.
Grønne områder på campus
I studiemiljøevalueringer er der et ønske om flere grønne områder på campus CPH. På Campus CPH er der et projekt for solskinskajen, og det er ønskeligt at opdatere helhedsplanen for udearealer. Der arbejdes på en realisering i samarbejde med myndighederne og grundejere.
2020
Studiearbejdspladser
Der har været ønske om flere studiearbejdspladser samt at studerende kunne benytte studiearbejdspladserne i bl.a. Create i Aalborg centrum. Der er igangsat en større renovering af Fibigerstrædeområdet, og bygningerne som instituttet råder over, Fibigerstræde 1 og 3) skal inden for de næste par år renoveres, og hvor studiearbejdspladser tænkes ind. Instituttet ønsker en generel opgradering af studiemiljøet i bygninger i Fibigerstræde 1 og 3. Viceinstitutleder vil gennemgå bygningerne, Fibigerstræde 1 og 3, sammen med studenterrepræsentanter samt studiemiljøkoordinator fra Campus Service for at kigge på en kortsigtet løsning på studiearbejdspladser. Derudover vil Campus Service i 2021 se, om der kan findes flere møbler til bygningerne.
Husk at I kan benytte grupperum og studiearbejdspladser i flere bygninger i Fibigerstrædeområdet. Se oversigten over fælles studiearbejdspladser på Det Samfundsvidenskabelige fakultet. Desuden kan drivhusene, som blev sat op i 2020 frit.
Der er pt. ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer som hører til andre fakulteter.
Auditorier
I studiemiljøevalueringerne er der ønske om bedre plads i auditorierne. Campus Service har vurderet pladsen i auditorierne, og vurderer, at auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Derudover blev det meldt ind, at auditorierne ikke er handicapvenlige. Dette er prioriteret i foråret 2021, hvor Campus service undersøger tilgængeligheden for mennesker med handicap i Fibigerstræde 13 og auditorier.
Indeklima
Der er et generelt ønske om bedre indeklima, det gælder både grupperum og undervisningslokaler. Campus Service tjekker ventilationen og varmestyring i Fibigerstræde 1 og 3, hvor der vil ske en gennemgang af al ventilation på seminarrum og auditorier.
Alle opfordres desuden til at melde sådanne ting ind i Building Support-App’en.
Akustik
Der er gennemevalueringerne fremkommet ønske om bedre akustik i grupperummene i Fibigerstræde 3. Grupperummene er gennemgået, og der er flytbare akustiklofter i rummene, som skal sikre en bedre akustik.
Vandstationer
I 2021 bliver der opsat 10 nye vandstationer i Fibigerstrædeområdet.
Seminarrum
Der er et ønske om forbedring af seminarrum i Fibigerstræde 3. Campus Service nedprioriterer renovering af dette for nuværende, men vil ifm. den større renovering. IT Support ser på om det digitale fungerer, som den skal.
Studiearbejdspladser
Der er et ønske om flere studiearbejdspladser samt stikkontakter til opladning af computere. Der er fælles studiearbejdspladser på Det Samfundsvidenskabelige fakultet, og I kan derfor benytte jer af de studiearealer, som hører til fakultetet.
Instituttet vil gå i dialog med Campus Service omkring opsætning af flere stikkontakter ved studiearbejdspladserne.
2019
Ønske:
Dårligt indeklima/luftkvalitet, manglende udluftning. De studerende klager over hovedpine.
Opfølgning:
Hele bygning A undergår pt. en større indregulering og fejlretning på alle indeklimasystemer, herunder ventilation, varme, køl og solafskærmning m.v. Det forventes herefter, at bygningens indeklima lever op til normerne, og er indreguleret til den aktuelle brug af lokalerne.
Det forventes at bygning A er færdigindreguleret efter sommerferien. En endelig test/evaluering skal ske, når der er brugere i bygningen.
CAS CPH tjekker for en sikkerheds skyld op på de aktuelle lokaler for at sikre, at der ikke fortsat er problemer.
Ønske:
Fortsat ønske om et bedre bookingsystem til booking af grupperum.
Opfølgning:
Dette ønske er umiddelbart løst fra ITS’ side i forbindelse med SOL-projektet. Forslag om app-integration undersøges af ITS.
Ønske #1:
CALDISS: CALDISS hovedlokale (Fibigerstræde 5, lokale 37) er bygget som et åbent miljø, som studerende kan bringe i anvendelse som arbejdsrum – enten alene eller i projektarbejde. Rummet må derfor gerne være indbydende. Lige nu er dørene massive, og har en afskrækkende effekt, da man ikke kan vide, om der foregår aktiviteter i lokalet bag døren.
Det foreslås derfor at isætte glasdør. Dette gør lokalet mere åbent for studerende, som kigger forbi.
Opfølgning #1:
CAS fremsender et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. udskiftning af døre.
Ønske #2:
CALDISS: Vinduerne i lokale 37 vender mod syd. Det meste af året lyser solen derfor ind i lokalet, og rammer ind i skærme og kan generelt forstyrre. De nuværende solafskærmningsgardiner er dog meget gamle, slidte og beskidte. Derudover passer de ikke ind med den øvrige indretning af lokalet. Nye solafskærmningsgardiner ville derfor pynte meget i lokalet, og gøre det mere indbydende.
Opfølgning #2:
Efter aftale fremsender CAS et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. ny solafskærmning.
Ønske:
De studerende ønsker flere studiearbejdspladser, og foreslår opsætning af drivhuse.
Opfølgning:
Det er ønskeligt med en evaluering af de andre 4 drivhuse, som er opsat, inden CAS sætter flere op.
Hvis de studerende evaluerer et behov for drivhusene, prioriteres denne til udførelse i 2020/2021.
Ønske #1:
VIP og studerende i lokaler, der grænser op til de to stillezoner, oplever støjgener. Der ønskes opsat en form for støjdæmpning/lydisolering.
Opfølgning #1:
Døre på gangene kunne være en løsning. Det kigger CAS på, og ser om der kan findes en optimal løsning. Evt. lyddæmpning af kontordøre.
Ønske #2:
Studerende ønsker flere bænke/borde-sæt. Gerne 3-5 stk.
Opfølgning #2:
Denne er prioriteret til udførelse 2020/2021.
Ønske #1:
Ønsker generel opgradering af studiemiljø med lamper, skilte, planter, puder, bløde stole, bænke, etc. i lighed med det studiemiljø, der er opbygget i Fib. 2 og 4. CAS har fjernet højborde, puffer, kupeer, etc. fra Fib. 3, og det betyder en yderligere forringelse af studiemiljøet.
Opfølgning #1:
Fib 1 og 3 indgår i en større kabale med Bygningsstyrelsen. Her arbejder CAS med forskellige scenarier i forhold til revitalisering på flere mio. kr. Så der sættes ikke store, nye tiltag i gang. CAS ønsker i stedet at indrette med flytbare møbler.
Ønske #2:
Manglende arbejdspladser til specialestuderende, hvor der er mulighed for ro og fordybelse.
Opfølgning #2:
Institutledelsen er bekendt med ønsket om specialearbejdspladser, men grundet de økonomiske rammer, er instituttet ikke i stand til at prioritere ønsket om specialearbejdspladser.