Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Fokus på kunstig intelligens i den offentlige sektor

Lagt online: 16.03.2023

Skal AI-teknologi erstatte mennesker, eller bør den i stedet bruges til at støtte beslutninger, så de bliver mere kvalificerede? Det var blandt de emner, der blev drøftet forleden på et gå-hjem-møde om kunstig intelligens i den offentlige sektor.

Af Charlotte Tybjerg Sørensen, kommunikationsmedarbejder
Foto:  Privat

Mødet var arrangeret af Center for IT-ledelse, Institut for Politik og Samfund og kommunernes IT-fællesskab, KOMBIT. Det markerede afslutningen på KOMBIT’s samarbejde med universitetet om Ph.d.-projektet, ’Automated, Administrative Decision-making: Friends, Foes or Complete Strangers’, som KOMBIT’s tidligere stabschef, Ulrik B. U. Røhl, har gennemført.

Gå-hjem-mødet var en blanding af oplæg fra forskere og praktikere.

Ulrik Røhl åbnede arrangementet med et oplæg om AI i den offentlige sektor og pegede på at offentlige organisationer udfører et væld af forskellige opgaver og at (mulig) anvendelse af kunstig intelligens derfor både kan dække over mange forskellige fænomener og rejser mange forskellige typer spørgsmål.) Både som forsker og praktiker skal anvendelsen af AI derfor forstås i den kontekst, den anvendes eller planlægges anvendt.

AI er i stor udvikling – både i den private og i den offentlige sektor.

- Det er et område med fantastisk teknologisk udvikling – den meget omtalte sprogmodel ChatGPT viser f.eks. hvor langt, maskinlæringsteknologien er kommet inden for sprog og tekstskrivning. Det store spørgsmål er, hvor giver det bedst mening at bruge AI?, siger professor Jeppe Agger Nielsen, Center for IT-Ledelse og medarrangør.

I mange tilfælde kan og skal AI ikke afløse mennesker, men er rigtig god til at støtte mennesker i at træffe beslutninger. F.eks. ved 112-opkaldene til Alarmcentralen. Her skal det fortsat være mennesker, der tager opkaldene, men AI kan sikre analyse af opkaldene og sørge for at klæde læger og sygeplejersker på til at træffe de rigtige beslutninger.

Jeppe Agger Nielsen, professor, CIM, AAU

I den offentlige sektor er kommuner og regioner i gang med forskellige forsøg med brug af AI. Flere af dem finansieret af staten med henblik på at få erfaring, der kan bruges af andre offentlige aktører.

Et af oplæggene var om Aalborg Kommune. Her fortalte chefkonsulent Lasse Østergaard om arbejdet med at forbedre kommunens planlægning af besøg hos ældre borgere baseret på kunstig intelligens.

AI er et stort og vigtigt forskningsområde

På Center for IT-ledelse er AI et stort forskningsområde. Jeppe Agger Nielsen har lige nu en ansøgning hos Forskningsrådet vedrørende et projekt, der skal undersøge samspillet mellem offentligt ansatte og IT-teknologien – om AI kan gøre, at der bliver truffet bedre beslutninger. Lektor Kasper Elmholdt er i gang med at forske i anvendelsen af AI blandt sundhedsfagligt personale på 112-alarmcentraler. Og det fortalte han om på gå-hjem-mødet.

- I mange tilfælde kan og skal AI ikke afløse mennesker, men er rigtig god til at støtte mennesker i at træffe beslutninger. F.eks. ved 112-opkaldene til Alarmcentralen. Her skal det fortsat være mennesker, der tager opkaldene, men AI kan sikre analyse af opkaldene og sørge for at klæde læger og sygeplejersker på til at træffe de rigtige beslutninger, siger Jeppe Agger Nielsen.

Han glæder sig over de mange input og erfaringsudvekslinger fra arrangementet.

- Vi kom bag om ’hypen’ om AI og frygten for, om AI overtager samfundet. Og det var interessant at få praksiserfaring præsenteret – ikke som lovprisning men også de vanskeligheder – organisatorisk, teknologisk og etisk – der er, når man implementerer AI, siger han.

Fakta

Artificial Intellligence (AI) – kunstig intelligens

  • Et system, der kan analysere, lære og træffe beslutninger på samme måde, som mennesker gør.
    Kan blandt andet bruges til identifikation af svindel, diagnosticering på sundhedsområdet og optimering af vedligeholdelsesplaner for blandt andet fly og biler.
  • Udviklingen går i retning af autonom AI, der ikke behøver indgriben fra mennesker for at træffe komplekse beslutninger.

Kontakt