Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Automatiseret sagsbehandling kræver god myndighedsadfærd

Lagt online: 24.03.2021

Mere og mere sagsbehandling bliver automatiseret i det offentlige, og det ændrer kravene til medarbejdere, ledere og myndigheder. Det viser en analyse af ph.d-studerende Ulrik Røhl, som han fortæller om i HK Kommunalbladet.

Nyhed

Automatiseret sagsbehandling kræver god myndighedsadfærd

Lagt online: 24.03.2021

Mere og mere sagsbehandling bliver automatiseret i det offentlige, og det ændrer kravene til medarbejdere, ledere og myndigheder. Det viser en analyse af ph.d-studerende Ulrik Røhl, som han fortæller om i HK Kommunalbladet.

Af Niels Krogh Søndergaard, kommunikationsmedarbejder

Ulrik Røhl forsker i automatiseret sagsbehandling, nærmere bestemt hvordan man kan forstå god myndighedsadfærd, når myndigheder anvender automatiseret sagsbehandling.

I seneste udgave af HK Kommunalbladet opridser den ph.d-studerende på Institut for Politik og Samfund AAU, hvordan automatiseret sagsbehandling kan påvirke kompetencer og roller i det offentlige.

Ulrik Røhl har svært ved at se, at al sagsbehandling kan fuldautomatiseres.

Ny faglighed med automatisering

- Det vil nok være naivt og tyde på, at man ikke har forståelse for den kompleksitet, der ligger i den offentlige forvaltning. Men der vil helt sikkert komme meget mere sagsbehandling, der ligger i den semi-automatiske zone, altså hvor man som medarbejder stadig skal bruge sin faglighed, siger Ulrik Røhl til HK Kommunalbladet.

Kommunernes og statens nuværende tests af automatiserede afgørelser af de mest enkle sagstyper i forvaltningen fører til flere juridiske dilemmaer, fortalte Ulrik Røhl i en podcast hos foreningen Dansk IT i april 2020.

Røhls nye analyse viser, at de offentligt ansattes faglighed vil ændre sig, så medarbejdere, ledere og myndighederne selv skal orientere sig mod en række nye kompetencer og roller:

Medarbejdernes roller og kompetencer:

  • To fagligheder: En teknologisk faglighed og en humanistisk faglighed.
  • Evne til digital refleksion.
  • Kritisk tilgang til data.
  • Undgå automatiserings-bias.
  • Medierende rolle.
  • At forberede borgere på næste skridt.
  • At kende systemet fra borgerens perspektiv.

Ledernes roller og kompetencer:

  • At sikre de rette fagligheder.
  • Ikke at gemme sig bag teknologi.
  • Automatisering og digitalisering kræver ledelse.

Røhls fulde opgørelse over faglige roller og kompetencer, som kommer på prøve med mere automatiseret sagsbehandling, kan læses i fagbladet.

Vil du vide mere?